2.2.1 Onderwijs
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen;
- actiepunten en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstelling
Goed onderwijs vraagt om kwalitatief goede gebouwen, passend onderwijs voor ieder kind en goede
aansluiting tussen vroeg- en voorschoolse educatie en het basisonderwijs en daarna het middelbaar
onderwijs.
Actuele beleidsontwikkelingen
Samenwerken
Goed onderwijs is primair de taak van de scholen. Aalsmeer respecteert dit en wil goed samenwerken met de scholen om gemeentelijke taken als jeugdhulp, leerlingenvervoer, peuterarrangementen, voor en vroegschoolse educatie en de taalklas goed te laten aansluiten op het onderwijs.
Nationaal Programma Onderwijs (NPO) middelen
De huidige generatie leerlingen en studenten verdient, ondanks de coronacrisis in de jaren 2020 tot en met 2022, alle kansen op volwaardig onderwijs en een goede toekomst. Hiervoor is door het Rijk in totaal € 8,5 miljard geïnvesteerd (voor gemeenten in totaal € 346 miljoen). Aalsmeer ontvangt € 465.927, in eerste instantie tot 31 juli 2023, maar dit is door het Rijk verlengd tot 31 juli 2025. De bijdrage is niet verhoogd bij het verlengen van de termijn, maar mag over een langere periode besteed worden. In 2022 zijn de eerste activiteiten gestart. Begin 2025 wordt (met partners) bezien hoe we de resterende tijdelijke middelen in het laatste half jaar kunnen inzetten.
Voorschoolse Educatie
De pilot vroegsignalering en vroeginterventie is begin 2024 geëvalueerd. Aan de hand van de uitkomsten van deze evaluatie worden afspraken gemaakt over de structurele voortzetting van het aanbod. In 2025 en verder zal hier verdere uitvoering aan worden gegeven. Daarnaast wordt eind 2024 en in 2025 gekeken op welke manier er invulling wordt gegeven aan de geplande ombuiging op het onderwijsachterstandenbeleid vanaf 2026.
Onderwijsagenda
In de Strategie Nota Sociaal Domein 2024-2027 ‘Omzien naar elkaar, verbinden en versterken’ staat beschreven dat gemeente Aalsmeer samen met het onderwijs en de kinderopvang een uitvoeringsplan over de samenwerking maakt: de Onderwijsagenda. Deze wordt in 2024 in co-creatie (en met advies vanuit de Adviesraad Sociaal Domein) gemaakt. De Onderwijsagenda richt zich op de ontwikkelkansen van alle kinderen van 0 tot en met 18 jaar in Aalsmeer en Kudelstaart. De Onderwijsagenda is actiegericht, het is een uitvoeringsagenda die we de komende jaren gebruiken als leidraad in de overleggen met het onderwijs en de kinderopvang. De Onderwijsagenda gaat niet over alles wat we doen, maar waar de raakvlakken zitten en wat we afspreken in de samenwerking.
Nieuwkomersonderwijs
Aalsmeer heeft het nieuwkomers onderwijs primair onderwijs ondergebracht bij Stichting WijWijzer (voorheen Jong Leren) 'Taalsmeer'. In het voorgezet onderwijs stromen de nieuwkomerskinderen door in de internationale schakelklassen (ISK). In het nieuwkomersonderwijs fluctueren de leerlingenaantallen sterk. Dit heeft consequenties voor de bekostiging en huisvesting.
Laaggeletterdheid
Vanaf 2025 hebben gemeenten de regierol in de aanpak van laaggeletterdheid. Daaronder valt ook de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid. Hiervoor wordt eind 2024 een uitvoeringsplan uitgewerkt, in samenwerking met de organisaties betrokken bij de aanpak laaggeletterdheid. Ook de bibliotheek vervult hierin een belangrijke rol. Door de bestaande relevante expertise, materialen en activiteiten op een goede manier aan elkaar te verbinden, zorgen we dat gezinnen op een effectieve manier worden bereikt. De gemeente gaat regie voeren op de implementatie en uitvoering van de acties genoemd in het plan.
Leerlingenvervoer
De afgelopen jaren is sprake van een toename in het gebruik van het leerlingenvervoer. Dit resulteert in een structurele toename van de kosten. Ook stijgen de kosten ieder jaar vanwege het toepassen van indexaties als gevolg van onder andere de stijging van de lonen. Met het onderwijs hebben wij afspraken gemaakt om meer kinderen in het regulier onderwijs te houden en daarmee de stijging van de kosten van het leerlingenvervoer te beperken. Per 1 mei 2024 is de nieuwe verordening bekostiging leerlingenvervoer Aalsmeer ingegaan.
Wetswijziging ter bevordering van overgang 'Van school naar duurzaam werk'
De ministeries van OCW en SZW werken aan een wetswijziging 'Van school naar duurzaam werk' waarin het Doorstroompunt en de Arbeidsmarktregio (AMR) meer moeten samenwerken om jongeren (tot en met 27 jaar) met een afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden in de overgang van school naar werk. Beoogd is dat dit voorstel van 'School naar duurzaam werk' en de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten per 1 augustus 2025 van kracht zijn en de gemaakte plannen kunnen worden uitgevoerd.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Uitvoering geven aan de Onderwijsagenda 2024 - 2027. | Uitvoering | |
In 2025 wordt (met partners) bezien hoe we de resterende tijdelijke NPO-middelen kunnen inzetten. | Uitvoering | 1e kwartaal |
Uitvoering geven aan de (nieuwe) regeling Voortijdig School Verlaten (VSV). | Uitvoering | |
Voorbereiding van de geplande ombuiging onderwijsachterstandenbeleid vanaf 2026. | College | 2e kwartaal |
(Een afvaardiging van) het onderwijs neemt deel aan het kernteam preventie jeugd Aalsmeer. | Uitvoering | |
Uitvoering geven aan de aanpak van laaggeletterdheid. Hieronder valt ook de gemeentelijke gezinsaanpak geletterdheid. | Uitvoering | |
De afspraken met het (passend) onderwijs t.a.v. het leerlingenvervoer monitoren. | Uitvoering | |
Uitwerken ombuigingsvoorstel onderwijsachterstandenbeleid | Uitvoering |
Taakvelden per thema
Aan dit thema is gekoppeld het taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken.