2.5.5 Verkeer en vervoer
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen;
- actiepunten en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstelling
Waarborgen en waar nodig verbeteren van de verkeersveiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersafwikkeling.
Actuele beleidsontwikkelingen
Veranderde verkeersstructuur
Met de omlegging van de N201, de afwaardering van de Burgemeester Kasteleinweg en diverse nieuwe wegen in aanleg in Greenpark verandert er heel wat in de verkeersstructuur van Aalsmeer in de afgelopen jaren. De nieuwe infrastructuur (Burgemeester Hoffscholteweg, verlengde Molenvlietweg, verlegde Middenweg) is echter nog niet gereed, terwijl de Burgemeester Kasteleinweg wel al is heringericht. Dat leidt momenteel tot extra verkeer door de woonwijken van Aalsmeer, parallel aan de Burgemeester Kasteleinweg. Daarbij moet het verkeer ook wennen aan de nieuwe inrichting van de Burgemeester Kasteleinweg met de nieuwe rotondes, met busbaan middendoor. Helaas zijn er al diverse ongevallen met letsel gebeurd. Deze situatie wordt de komende tijd goed gemonitord.
In overleg met Provincie, Vervoerregio en Connexxion zijn in 2024 enkele aanpassingen doorgevoerd aan de rotondes. De gemeente blijft in gesprek over de verkeerssituatie op de Burgemeester Kasteleinweg. Mochten de bovenstaande maatregelen onvoldoende effect blijken te hebben en er ook na de gewenningsperiode structureel veel ongevallen blijven gebeuren, dan zijn grootschaliger ingrepen niet ondenkbaar.
Bereikbaarheid Kudelstaart
In Kudelstaart zijn diverse nieuwbouwontwikkelingen gepland. De bereikbaarheid van Kudelstaart staat onder druk en de capaciteit van de provinciale N231 is te beperkt. Mede hierdoor ontstaat druk op het lokale wegennet. Gelijktijdig met het aankomende groot onderhoud dat de provincie uitvoert aan de N231, worden enkele capaciteit verruimende maatregelen meegenomen in het werk. Aalsmeer draagt hier financieel aan bij. De maatregelen zullen vooral een positief effect hebben op de avondspits. Voor verbetering van de ochtendspits zijn grootschaliger maatregelen nodig, die niet in het onderhoudswerk mee kunnen worden genomen. Hierover blijven we met de Provincie en de Vervoerregio in overleg.
Fietsnetwerk
Veel fietsroutes in Aalsmeer zijn smal en uitgevoerd in tegelverharding, die lang niet altijd in goede staat verkeert. Deze paden vergen veel onderhoud en het comfort voor fietsers is ver te zoeken. Daar komt bij dat er veel kabels en leidingen en boomwortels onder de fietspaden liggen, waarbij aanpassing van het profiel, verbreden van fietspaden en verleggen van kabels lang niet altijd kan. De gemeente blijft werken aan kwaliteitsverbetering van het hoofdfietsnetwerk, door regelmatig onderhoud en investeringsprojecten om fietspaden waar mogelijk te verbeteren.
Mobiliteitsagenda
In 2021 is een nieuwe Mobiliteitsagenda voor Aalsmeer opgesteld, die op 27 januari 2022 is vastgesteld in de raad. De agenda heeft drie uitgangspunten:
- Aalsmeer via alle modaliteiten bereikbaar;
- Aalsmeer verkeersveilig en toegankelijk;
- Aalsmeer innovatief duurzaam bereikbaar.
Het doel van de agenda is Aalsmeer de komende jaren duurzaam bereikbaar, leefbaar en verkeersveilig te houden en te maken voor iedereen. De gemeente werkt aan een goed wegennet en goede (logistieke) verbindingen in de regio. Dit houdt in: goed onderhoud, veilige wegen, betere doorstroming van verkeer, goede openbaar vervoerverbindingen en prettige wandelpaden. Er komen op mobiliteitsvlak ook nieuwe ontwikkelingen op Aalsmeer af, zoals deelmobiliteit, opkomst van de elektrische auto en fiets, nieuwe vormen van logistiek en regionale veranderingen in het openbaar vervoer die vragen om creatieve, fijnmazige oplossingen. Daarnaast heeft Covid-19 gevolgen voor de mobiliteit gehad. Zo zien we versnelling in trends als thuiswerken, meer fietsgebruik en een toename van het aantal pakketbezorgingen. Daarnaast is in deze periode ook het openbaar vervoer veranderd. Er reizen minder mensen met het openbaar vervoer en de vraag is of de oude en nieuwe openbaar vervoerreizigers het openbaar vervoer (weer) vinden. Wel zien we dat het autogebruik en de files inmiddels weer op/rond het oude niveau zitten.
De Mobiliteitsagenda noemt aan de ene kant concrete maatregelen en richtingen en aan de andere kant laat de agenda ook ruimte voor nadere invulling. Deze ruimte is nodig om in te kunnen spelen op de gevolgen van grote infrastructuurprojecten als de Burgemeester Kasteleinweg, Middenweg en Burgemeester Hoffscholteweg.
Gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur
Omdat de afwaardering van de Burgemeester Kasteleinweg tot overlast op parallelle routes leidt, ontstaat er steeds meer maatschappelijke vraag naar een heroverweging van de 'zachte knip'. In 2024 heeft de gemeente onderzocht welke maatregelen nodig zijn om deze overlast te verminderen. Hiertoe is een nieuw verkeerscirculatieplan en een nieuw wegencategoriseringsplan opgesteld. Ten tijde van het opstellen van deze programmabegroting is de inhoud van deze plannen nog onvoldoende duidelijk. Mogelijk wordt in 2025 gestart met de implementatie van deze plannen. Wel is duidelijk dat er een nieuwe landelijke richtlijn is voor het introduceren van een nieuw type gebiedsontsluitingsweg met een snelheidslimiet van 30 km/uur, bedoeld voor ontsluitingswegen waar geen ruimte is voor vrij liggende fietspaden. Deze categorie wordt ook in Aalsmeer via het wegencategoriseringsplan geïntroduceerd.
Overig
Op regionaal niveau heeft de Vervoerregio een beleidskader opgesteld, met als leidend principe het STOMP-principe, waarmee prioriteit wordt gegeven aan Stappen en Trappen, Openbaar vervoer, Mobiliteitsmanagement en tot slot de Privéauto.
Een andere beleidsontwikkeling is het brede vraagstuk van de elektrische fiets (e-bikes, fatbikes en andere nieuwe snelle fietsen). Denk hierbij aan de snelheid, verkeersveiligheid en de drukte op fietspaden.
Het behoud en waar nodig verbeteren van het OV-voorzieningenniveau, met als specifiek aandachtspunt de verbindingen van/naar Luchthaven Schiphol, blijft een belangrijk streven.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Monitoren veranderende verkeersstructuur. | Uitvoering | |
Implementatie verkeerscirculatieplan en wegencategoriseringsplan. | Uitvoering |
Taakvelden per thema
Aan dit thema is gekoppeld het taakveld:
2.2 Parkeren; en
2.5 Openbaar vervoer