Vennootschap en coöperatie
- Verbonden partij
Afvalsturing Friesland NV (OMRIN)
Vestigingsplaats
Doelstelling
Omrin is een door overheden gehouden afvalverwerker die als doel heeft om zoveel mogelijk van ons huishoudelijk afval om te zetten naar hernieuwbare grondstoffen en om de restfractie te benutten voor warmte, energie en groen gas.
Deelnemers
De NV kent zowel 3001 aandelen A (Friese Gemeenten) als 1.350 aandelen B (niet Friese gemeenten. De niet Friese deelnemers betreffen de gemeenten Putten, Ermelo, Oldenbroek, Elburg, Nunspeet, Harderwijk, Eemsdelta, Westerwolde, Groningen, Het Hogeland, Westerkwartier en de NV Irado en vanaf 2022 de gemeente Aalsmeer.
Relatie met
Bestuurlijk belang
De algemene vergadering van aandeelhouders
Financieel belang
De gemeente Aalsmeer houdt 45 aandelen tegen een waardering van € 212.000, daarnaast heeft Omrin het laagste tarief voor huishoudelijk afval in de markt ten opzichte van andere door overheden gehouden afvalverwerkers.
Risico's
De belangrijkste risico’s zijn de sterk muterende energieprijzen die van grote invloed kunnen zijn op het resultaat. Daarnaast is het van belang dat Omrin voldoende aanbod van afval houdt om de REC efficiënt te kunnen laten draaien.
Omrin is een kapitaal intensieve onderneming en ook de steeds strenger worden duurzaamheidseisen vereisen ook nieuwe investering. Om dit te kunnen financieren dient ook het aandelenkapitaal van Omrin uitgebreid te worden om nieuwe gemeenten aan te trekken. Zou dit niet lukken dan kan dit gevolgen hebben voor de positie van Omrin op de markt. Risico voor de gemeente Aalsmeer is dat de tarieven naar de toekomst gaan stijgen omdat de tariefbeperking die nu nog van toepassing is naar de toekomst mogelijk niet houdbaar is.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
10
70
79
119
106
- Verbonden partij
Stedin Groep (Netwerkbedrijf)
Vestigingsplaats
Rotterdam
Doelstelling
Door de wettelijk voorgeschreven splitsing van Eneco per 31 januari 2017 zijn twee bedrijven ontstaan: Stedin (netwerkbedrijf) en Eneco groep (energiebedrijf). Tot de splitsing bestond de wettelijke verplichting dat de aandelen in Eneco in handen waren van lokale overheden. In tegenstelling tot het energiebedrijf blijft dit voor Stedin gehandhaafd. Als netbeheerder van gas- en elektriciteitsnetten zorgt Stedin voor een vitale infrastructuur. Stedin investeert in de energietransitie en houdt de kwaliteit van de netten op de langere termijn in stand. Stedin werkt aan het optimaal benutten van het netwerk en faciliteert daarmee economische groei.
Binnen de gemeente Aalsmeer is Stedin alleen de netwerkbeheerder voor het onderdeel Gas. Het onderdeel elektriciteit wordt geleverd door Liander.
De aandelen van Stedin zijn in handen van 53 gemeenten, waarvan er 44 een aandeel hebben van minder dan 2%. Daarnaast is in 2023 ook de Staat toegetreden als aandeelhouder. Het totaal aantal geplaatste en volgestorte aandelen door de deelnemende gemeenten bedraagt 4.970.978. Aalsmeer bezit 5.730 aandelen (0,12%), waarvan de nominale waarde € 573.000 bedraagt (€ 100 nominaal per aandeel). De gemeente Rotterdam heeft daarentegen een aandelenkapitaal van 31,69% en bezit samen met de gemeenten Den Haag en Dordrecht 57,29% van de aandelen.
Het dividend dat jaarlijks wordt uitgekeerd wordt gebruikt als algemeen dekkingsmiddel.
Deelnemers
De aandelen van Stedin Holding N.V. zijn in handen van 74 gemeenten, drie provincies (Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland) en de Staat.
Relatie met
Algemene dekkingsmiddelen.
Bestuurlijk belang
Algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang
Het uitgekeerde dividend in 2024 (over 2023) bedraagt € 264.804 (2023: € 69.500).
Risico's
Stedin hanteert het volgende risicoprofiel:
Strategisch - Neutraal : Stedin Groep is bereid gematigde risico’s te nemen voor het realiseren van haar missie, visie en strategische doelstellingen.
Operationeel - Mijdend: Stedin Groep heeft bij risico’s rond de leveringszekerheid een mijdende risicobereidheid. Hierbij zoekt Stedin Groep de balans tussen leveringszekerheid en de (maatschappelijke) betaalbaarheid.
Financieel - Mijdend: Stedin Groep is een kapitaalintensieve onderneming. Om onze betrouwbare dienstverlening aan klanten betaalbaar te houden, streven we naar een A-categorie rating van Standard & Poor’s. Wij accepteren geen risico’s die deze rating bedreigen. Om deze rating te behouden, is onder andere de betrouwbaarheid van onze financiële verslaggeving randvoorwaardelijk.
Compliance - Avers: Wij vervullen een gereguleerde taak in de energiewereld. Daarom streven we ernaar om te voldoen aan alle van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
Veiligheid - Avers: De elektriciteit- en gasinfrastructuur is potentieel (levens)gevaarlijk. Waar het om de veiligheid van onze medewerkers en onze omgeving gaat, hebben we de laagst mogelijke risicobereidheid.De belangrijkste strategische risico's die Stedin identificeert zijn:
- Cyberaanval met schade aan maatschappij en bedrijfsvoering
- Niet genoeg aansluit- en transportcapaciteit
- Materiaalbeschikbaarheid
- Beschikbaarheid en kwaliteit van data niet op orde
- Gasinvesteringen lastig te plannen
- IT/OT landschap ontoereikend voor de toekomst
- Grotere kans op vervangingsgolf van verouderde assets
- Drukte in de buitenruimte en de ondergrond
- Niet kunnen beschikken over voldoende mensen met de juiste competenties
- Netverliezen
- Toenemende druk om op lange termijn de "A-rating" bij S&P te behouden
- Grootschalige terughaal van producten
- Milieuverontreiniging van de omgeving
- Dienstverlening op kerntaken onvoldoende op orde
- Impact van ongevallen gerelateerd aan Stedin Groep
- Veranderende wet- en regelgeving
- Sturing op cultuurwaarden en gedrag onvoldoende effectief
- Te hoge eigen milieubelasting
- Onduidelijkheid duur beschikbaarheid communicatienetwerk.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
169
2.589
3.221
4.916
5.063
- Verbonden partij
BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).
Deelnemers
De BNG, opgericht in 1914, is een structuurvennootschap. De aandelen zijn voor de helft in handen van de Staat; de andere helft is geplaatst bij decentrale overheden (gemeenten, provincies en hoogheemraadschap).
Relatie met
Algemene dekkingsmiddelen.
Bestuurlijk belang
Algemene vergadering van aandeelhouders.
Aalsmeer bezit 25.587 aandelen BNG.Financieel belang
Het uitgekeerde netto dividend in 2024 (over 2023) bedraagt € 47.473
Risico's
Niet van toepassing
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
254
4.615
4.721
107.459
110.819
- Verbonden partij
De Meerlanden Holding N.V.
Vestigingsplaats
Rijsenhout
Doelstelling
De Meerlanden wil voortrekker zijn in de circulaire transitie in de regio. Voor de gemeente Aalsmeer betekent dit dat De Meerlanden wordt ingezet om ons huisvuil in te zamelen. Dit doet Meerlanden onder meer via het programma Van Afvalstoffen Naar Grondstoffen (VANG). Daarnaast voert de Meerlanden voor ons het buitenonderhoud en de gladheidbestrijding uit.
Deelnemers
Naast de gemeente Aalsmeer (8,42%), zijn ook de gemeenten Bloemendaal (6,22%), Diemen (10,07%), Haarlemmermeer (42,23%), Heemstede (7,7%), Hillegom (6,27%), Lisse (6,5%) en Noordwijk (12,59%) aandeelhouder in de Meerlanden NV. Het aantal aandelen wordt bepaald op basis van het aantal aansluitingen. Dit wordt dus jaarlijks herijkt.
Relatie met
Programma 4 Openbare ruimte
Bestuurlijk belang
De Meerlanden Holding NV is een belangrijke partner van de gemeente Aalsmeer op het gebied van het ophalen van afval, reiniging van de openbare ruimte, onderhoud van de openbare ruimte en gladheidsbestrijding.
De gemeente Aalsmeer oefent haar belang als aandeelhouder uit via de AvA.Financieel belang
Het financieel belang van de gemeente Aalsmeer bestaat uit een aantal onderdelen
Geïnvesteerd kapitaal bedraagt € 887.000.
Dividend: Over 2023 is geen dividend uitgekeerd vanwege de gewijzigde indexatiesystematiek.
Omvang van de DVO’s € 7,2 miljoen.Risico's
Algemeen
In de jaarrekening van Meerlanden N.V. staat een uitgebreide uiteenzetting van de risico's die Meerlanden loopt. In deze paragraaf bedrijfsvoering beperken wij ons tot de belangrijkste risico's. Meerlanden Holding N.V. heeft een risicomanagementsysteem ingericht op basis van de principes en uitgangspunten zoals vastgelegd in ISO 31000 en COSO. De risico attitude van Meerlanden Holding N.V. is in de basis risicomijdend. Meerlanden Holding N.V. maakt in de normale bedrijfsuitoefening gebruik van financiële instrumenten die de groep blootstellen aan markt- en/of kredietrisico’s. Het betreft financiële instrumenten die in de balans zijn opgenomen. De groep houdt geen afgeleide financiële instrumenten aan voor handelsdoeleinden.Politiek risico
Meerlanden verleent haar diensten voor een belangrijk deel aan haar aandeelhoudende gemeenten. Inzichten en voorkeuren kunnen voortdurend wijzigen. Het vertrek van gemeenten als klant kan de continuïteit van Meerlanden in gevaar brengen. Voor Meerlanden staat het belang voor onze klant voorop en wij zetten in op een hoge klanttevredenheid, zodat we ook op lange termijn een goede relatie houden. Meerlanden is een belangrijke speler op het gebied van afvalinzameling (en verwerking). Met name de verwerking en de scheiding van afvalstromen wordt steeds complexer waardoor de kans op storingen toeneemt en daarmee de kosten.Inflatie/prijsrisico
Meerlanden NV is een kapitaalsintensief bedrijf en staat voor de uitdaging om steeds duurzamer te gaan opereren. Deze duurzaamheidseisen kunnen een prijsverhogend effect hebben waarvan de gevolgen niet altijd op de gemeenten zijn af te wentelen.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
774
33.276
33.017
28.862
40.697
- Verbonden partij
Exploitatie Sportaccommodaties Aalsmeer BV (ESA BV)
Vestigingsplaats
Aalsmeer
Doelstelling
• Het stichten, beheren, onderhouden, schoonmaken, beveiligen en/of exploiteren van onroerende zaken gelegen in de gemeente Aalsmeer, waaronder sport en welzijnsaccommodaties, horecagelegenheden en cultureel erfgoed. Inclusief de tot dit erfgoed behorende zaken.
• Het verlenen van diensten aan scholen.
• Het ter beschikking stellen van attributen die noodzakelijk zijn voor sportbeoefening.
• Het stimuleren van sport, beweging en gezondheid.
• Het oprichten en verwerven van, het deelnemen in, het samenwerken met, het besturen van andere ondernemingen met welke rechtsvorm dan ook
• Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijnDeelnemers
De gemeente Aalsmeer is enige deelnemer en enig aandeelhouder van ESA BV
Relatie met
Programma 2 Onderwijs en ontplooiing.
Bestuurlijk belang
De gemeente is 100% aandeelhouder. Het volgestort kapitaal bedraagt € 45.000.
De belangen van de gemeente als aandeelhouder worden behartigd door een bezoldigde raad van commissarissen die toezicht houden op de directie. Deze RvC heeft een reguliere vergadercyclus van 5 keer per jaar. De RvC bestaat uit de volgende personen:
1. Dhr. A. Mak van Waay (Voorzitter)
2. Mw. E. Stienstra (Lid)
3. Mw. S. Munsterman (Lid)
4. Mw. P.M. Langezaal (Lid)Financieel belang
De ESA is een belangrijke subsidierelatie van de gemeente Aalsmeer en ontvangt over 2024 € 1,964 mln. aan subsidie. Deze subsidie bestaat voor ruim € 419.000 aan een bijdrage in verband met groot onderhoud. Daarnaast is de subsidie voor een aanzienlijk deel bedoeld om het verschil te dekken tussen de huur die ESA aan de gemeente betaalt en de huur die zij bij de sportverenigingen in rekening kan brengen.
Risico's
ESA BV is nog in belangrijke mate voor haar continuïteit afhankelijk van de gemeente Aalsmeer om de financiering te blijven continueren. De accountant ziet daardoor een onzekerheid van materieel belang op grond waarvan gerede twijfel zou kunnen bestaan over de continuïteit van de onderneming.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
243
192
1.062
1.769
1.286
- Verbonden partij
Green Park Aalsmeer gebiedsontwikkeling B.V.
Vestigingsplaats
Aalsmeer
Doelstelling
Met Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV is een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Green Park Aalsmeer langs de verlengde N201.
Deelnemers
Gemeente Uithoorn (mede aandeelhouder).
Aalsmeer is voor 50 % aandeelhouder van Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV. De andere aandeelhouder voor 50% is de gemeente UithoornRelatie met
Programma 5 Ruimtelijke ontwikkelingen.
Bestuurlijk belang
In Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV is de grondexploitatie Green Park ondergebracht. Het belang van de gemeente is dat dit gebied tot ontwikkeling wordt gebracht met als doel de bijdrage aan het verleggen van de N201 terug te verdienen.
De BV is nagenoeg volledig gefinancierd met vreemd vermogen. Om dit mogelijk te maken hebben de deelnemende gemeenten jegens de Nederlandse Waterschapsbank een garantstelling van € 30 miljoen afgegeven ten behoeve van de financiering.Financieel belang
50% van een eventueel saldo op de grondexploitatie na het gereed komen van de ontwikkeling van het exploitatiegebied. Dit fluctueert jaarlijks. Deze grondexploitatie loopt door tot eind 2026. Dat betekent dat richting eind 2026 de BV moet worden geliquideerd.
Risico's
Kostenstijgingen
Op pagina 193 van deze jaarstukken is ingegaan op de verliesvoorziening die we voor Greenpark Aalsmeer gebiedsontwikkeling B.V. (GPAG B.V.) hebben moeten treffen. De risico’s die we verder bij GPAG B.V. als aandeelhouder signaleren zijn onderdeel van onze gemeentelijke paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. De belangrijkste risico’s die GPAG BV zelf benoemt zijn de hoge inflatie als gevolg van de geopolitieke ontwikkelingen, vertraging van gronduitgiftes door vertraging in planvorming, tegenvallende uitkomsten uit bodemonderzoek en daardoor hoge saneringskosten en de langere doorlooptijd van de grondexploitatie en daardoor hogere plankosten.Het risico van vertraging door gronduitgiftes is als gevolg van de deal die gesloten is met Necron aanzienlijk terug gebracht. Door afspraken te maken over vaste termijn van afnemen en betaling van de grond is dit risico beperkt. Wel vereist dit van Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV dat zij goed zicht houden op de uitvoering van het bouw en woonrijp maken.
Risico van vertraging door gewijzigde marktomstandigheden
Op het moment dat marktomstandigheden plotseling ingrijpend wijzigen is het risico aanwezig dat reserveringsovereenkomsten niet worden geconverteerd. Ook ik het risico aanwezig dat de grond wel wordt afgenomen maar geen bouwvergunning wordt aangevraagd waardoor grote percelen grond voor langere termijn braak komen te liggen.Risico van renteontwikkelingen op korte tot middellange termijn
Een aanhoudend hoger niveau van rente zorgt voor hogere financieringskosten van de grondexploitatie en heeft daarmee een negatief effect op het resultaat van de grondexploitatie.Risico verbonden aan waardering overblijvende grondtransacties en erfpachtbedrijf bij liquidatie in 2026.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
1.290
-2.821
-1.531
92.599
80.833
Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Vervoerregio Amsterdam
Vestigingsplaats
Amsterdam
Doelstelling
Het behartigen van belangen die verband houden met een evenwichtige en harmonische ontwikkeling van de regio Amsterdam. Die belangen betreffen verkeer en vervoer.
Deelnemers
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad.
Relatie met
Programma 4 Openbare ruimte
Bestuurlijk belang
Er is een algemeen en een dagelijks bestuur.
Vanuit Aalsmeer zitten twee gemeenteraadsleden in de Regioraad.Financieel belang
De Vervoersregio Amsterdam beschikt over rijksbudgetten (BDU) voor de uitvoering van verkeer- en vervoerprojecten en programma’s.
* Sinds 1 januari 2017 is de voormalige Gemeenschappelijke Regeling plus (WGR+) Stadsregio Amsterdam omgevormd tot Vervoerregio Amsterdam.
Risico's
In haar paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft de vervoerregio aan dat zij risico’s onderkent rond de thema’s OV governance, grote opgaven, financiën, bestuur en organisatie.
De benodigde weerstandscapaciteit die noodzakelijk is om het totaal aan risico’s af te dekken bedraagt € 90 miljoen. Het weerstandsvermogen van de Vervoerregio bestaat uit het saldo Brede Doeluitkering (BDU).
De Vervoerregio heeft geen Algemene Reserve.
In haar paragraaf weerstandsvermogen geeft zij aan dat deze BDU voldoende groot is om de risico’s af te dekkenFinanciële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
0
0
0
399.452
389.047
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg
Vestigingsplaats
Hoofddorp
Doelstelling
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten daar waar eenheid van beleid met het oog op een evenwichtige ontwikkeling in het gebied wenselijk is. Het Amstelland en Meerlanden overleg voert bestuurlijk overleg, stemt het beleid af over grensoverschrijdende vraagstukken en streeft naar gemeenschappelijke standpunten en het naar buiten brengen daarvan. Tenslotte is het stimuleren van contacten met andere gemeenten en regioverbanden ook relevant voor het overleg.
Deelnemers
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, De Ronde Venen en Uithoorn.
Relatie met
Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.
Bestuurlijk belang
Het Plenair college (het AB van de GR AM), de Regiegroep AM (het DB van de GR AM) en het secretarissenoverleg AM zijn onderdeel van de gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden. Daarnaast zijn er drie portefeuillehouders-overleggen op deelregionaal niveau, namelijk voor Economie, Wonen en Verkeer en Vervoer. De wethouders uit AM bereiden in deze overleggen de ‘AM inbreng’ in betreffende bestuurlijke platform-overleggen op MRA niveau voor en maken bestuurlijke afspraken op AM niveau.
Financieel belang
De kosten worden gedragen door de deelnemende gemeenten naar rato van het aantal inwoners en € 1,37 per inwoner.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
127
66
193
0
0
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland
Vestigingsplaats
Amsterdam
Doelstelling
De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland is opgericht per 1 januari 2008. Een geactualiseerde versie van de Gemeenschappelijke regeling treedt in 2024 in werking.
De kerntaak van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland is om iedereen die in de regio woont, werkt of verblijft, tegen risico's en rampen te beschermen. Het bestuur van de Veiligheidsregio maakt hiervoor beleid en plannen. In de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland werken de gemeenten samen met politie, brandweer, openbaar ministerie, geneeskundige hulpdiensten en ook met andere partners. Dat betekent voorkomen, bestrijden en herstellen van noodsituaties, als gevolg van een ramp of crisis in de regio en daarbuiten. Tot de taken van de Veiligheidsregio behoren onder meer:
- de brandweerzorg;
- voorzien in een gemeenschappelijke meldkamervoorziening;
- opstellen van een risicoprofiel;
- planvorming;
- opleiden, trainen en oefenen;
- organiseren van de crisisbeheersing en het bestuurlijk adviseren tijdens crises en rampen;
- coördinatie van het beheer van gemeentelijke processen.Deelnemers
De raden en de colleges van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.
Bestuurlijk belang
Het bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Naast een algemeen bestuur fungeert een dagelijks bestuur.
Financieel belang
De bijdrage voor 2025 bedraagt € 1.521.000.
Risico's
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft VrAA aan dat de ratio ultimo 2023 is toegenomen naar 1,51. VrAA geeft aan dit wordt veroorzaakt door de extra bijdrage voor versterking van de algemene reserve door de gemeente Amsterdam. De ratio voldoet aan de norm van VrAA.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
1.270
22.942
22.804
82.159
65.489
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Openbare Gezondheidszorg Amstelland
Vestigingsplaats
Amstelveen
Doelstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Openbare Gezondheidszorg (OGZ) Amstelland draagt zorg voor de uitvoering van de Wet publieke gezondheid (Wpg) voor de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. In de GR is opgenomen dat de GGD Amsterdam-Amstelland de taken uitvoert. Deze taken zijn zowel gericht op bescherming van de volksgezondheid tegen risicofactoren, als op het actief bevorderen van de (preventieve) volksgezond. Taken zijn o.a. uitvoering van de jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, hygiëneadvisering aan instellingen, monitoring van de gezondheidssituatie in de stad, medische milieukunde, forensische geneeskunde, inspectie kinderopvang, vangnet en advies bij GGZ problematiek, en preventieve cursussen en trainingen.
Deelnemers
De colleges van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 1. Sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de deelnemende colleges.
Financieel belang
De door elke gemeente verschuldigde bijdrage wordt vastgesteld naar rato van het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten.
De bijdrage 2025 voor Aalsmeer bedraagt € 1.499.074.Risico's
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing van de begroting 2025 heeft de OGZ Amstelland haar risico’s benoemd.
Deze hebben betrekking op de gevolgen indien de gemeente Amsterdam zou besluiten de overeenkomst te staken op reeds gedane investeringen en huurcontracten en de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt voor de invulling van vacatures.
Het benodigde weerstandsvermogen wordt vooralsnog als voldoende beschouwd om de gevolgen van deze risico’s te kunnen opvangen.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
-19
1.120
1.093
159
121
- Verbonden partij
GGD Amsterdam-Amstelland
Vestigingsplaats
Amsterdam
Doelstelling
Het zorg dragen voor een advies en meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (Veilig Thuis), met als doel: geweld en de duur, de ernst en de kans op herhaling van huiselijk geweld en kindermishandeling in afzonderlijke gezinnen/families doen afnemen; zorgdragen voor het Centrum Seksueel Geweld (CSG) met als doel goede hulpverlening aan slachtoffers van seksueel geweld in de regio; en per 1-1-2024 zorgdragen voor het Steunpunt Seksueel Geweld (SSG) met als doel het verzamelen en verspreiden van informatie, het organiseren van deskundigheidsbevordering en het geven van advies op het gebied van seksueel geweld.
Deelnemers
De colleges en gemeenteraden van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 1. Sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouders zorg of jeugd van de deelnemende colleges.
Financieel belang
Het gros van de taken van de GR GGD wordt gedekt door rijksmiddelen: de DUVO (Doel-uitkering Vrouwenopvang) middelen (circa € 22,2 miljoen in 2025). Conform artikel 29 lid 8 en artikel 30 lid 1 van de GR worden alle niet gedekte kosten gezamenlijk gedragen door deze te verdelen op basis van inwonersaantal per gemeente (circa € 6,3 miljoen in 2025). De DUVO middelen vanuit het rijk worden niet geïndexeerd. In plaats daarvan worden gemeenten gecompenseerd voor indexatie in het gemeentefonds. De bijdrage van de gemeente Aalsmeer voor 2024 bedraagt € 162.436, 2025 bedraagt € 186.890. 2026 en verder bedraagt € 282.882.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
754
9.393
10.275
0
0
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Amstelland en Meerlanden Werkorganisatie
Vestigingsplaats
Hoofddorp (statutair en fysiek) en Amstelveen (fysiek)
Doelstelling
AM match is een uitvoeringsorganisatie van het college. Het gemeentelijke beleidskader is leidend. Ook de financiële doelstellingen van de gemeenten behoren tot dit kader. Met de komst van de Participatiewet is de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt verder toegenomen. Door AM match wordt gewerkt aan de uitvoering van:
- de sociale werkvoorziening ingevolge de Wsw;
- de arbeidsinschakeling ingevolge de Participatiewet,
elk voor zover de colleges conform artikel 5 van de Gemeenschappelijke regeling Amstelland en Meerlanden Werkorganisatie, bevoegdheden hebben overgedragen of taken hebben opgedragen aan het bestuur van AM match. Het bestuur van de Werkorganisatie draagt daarbij zorg voor een zo efficiënt en effectief mogelijke uitvoering.Deelnemers
Aan deze gemeenschappelijke regeling wordt deelgenomen door de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 1 Sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Eén lid van het college van burgemeester en wethouders maakt deel uit van het bestuur. De dagelijkse werkzaamheden vinden plaats onder de verantwoordelijkheid van de directeur van AM Match.
Financieel belang
Voor de arbeidsinschakeling op grond van de Participatiewet wordt door elke gemeente betaald op basis van het aantal aangemelde kandidaten. Dit zijn kandidaten met een verminderde verdiencapaciteit die door AM match worden getraind en voor een deel wordt begeleid naar zo regulier mogelijk werk. De kosten voor deze dienstverlening en de begeleiding van deze werknemers worden voor 2025 ingeschat op € 252.000. Voor 2026: € 259.000. Voor 2027: € 268.000. en voor 2028: € 276.000.
Voor de dienstverlening op basis van de Wsw bedragen de kosten op begrotingsbasis voor 2025 € 811.000. Voor 2026: € 777.729. voor 2027: € 755.662 en voor 2028: € 772.009.Risico's
In 2021 is een analyse opgesteld ten aanzien van de risico’s en de daarvoor aan te houden algemene reserve.
Het bestuur heeft eind 2021 op basis daarvan besloten om voor 2022 en 2023 de algemene reserve op hetzelfde niveau te houden.
In de begroting 2025 is gemeld dat het resultaat van AM Match sterk afhankelijk is van de rijksbijdrage.
Door het nieuwe verdeelmodel wordt de rijksbijdrage in de maand mei of september van het begrotingsjaar definitief, en gelijk worden voorlopige schattingen afgegeven voor de jaren daarna. In de begroting is voor 2025 gerekend met het aantal plaatsen voor beschutte werkplekken zoals door de gemeenten is opgegeven. Dit aantal is lager dan de (verwachte) taakstelling voor 2025 voor de gezamenlijke gemeenten.
In de afgelopen jaren is gebleken dat het moeilijk is de taakstelling te realiseren als gevolg van onvoldoende toegekende indicaties. In de begroting van AM match betekent dit een risico van € 6.788 per niet gerealiseerde plek vanwege niet gedekte overheadkosten.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
973
3.517
3.865
1.701
1.827
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking belastingen Amstelland-Meerlanden
Vestigingsplaats
Amstelveen
Doelstelling
Meerwaarde realiseren, zowel financieel als kwalitatief, door samen te werken op het gebied van de wet WOZ, heffingen en invordering van gemeentelijke belastingen
Deelnemers
De gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn en de Ronde Venen.
Relatie met
Algemene dekkingsmiddelen
Bestuurlijk belang
De gemeente Amstelveen is de centrumgemeente (Wgr artikel 8, lid 3). De colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten kunnen besluiten over toetreding tot, wijziging, uittreding en opheffing van de GR.
Financieel belang
De bijdrage voor 2025 bedroeg € 0,85. miljoen.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2024
01-01-2024
31-12-2024
01-01-2024
31-12-2024
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- Verbonden partij
Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen
Vestigingsplaats
Amstelveen
Doelstelling
Het bundelen van de uitvoeringskracht in één ambtelijke organisatie, geplaatst bij de gemeente Amstelveen.
Deelnemers
De gemeenten Aalsmeer en Amstelveen.
Relatie met
Alle programma’s.
Bestuurlijk belang
Beide colleges van burgemeester en wethouders vormen het bestuurlijk overleg; zij kunnen zich in het bestuurlijk overleg laten vertegenwoordigen door een of meerdere leden.
Financieel belang
De bijdrage voor 2025 is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering van de programmabegroting 2025 en bedraagt:
- Dienstverleningsbijdrage € 20,4 miljoen
- Limitatieve lijst € 3 miljoen
De AA organisatie kent nog de systematiek van bedrijfsvoeringsfondsen die als doel hebben de kosten van bedrijfsvoering gelijkmatig te houden en incidentele overschotten dan wel tekorten te egaliseren. De bedrijfsvoeringsfondsen bedragen
per ultimo 2024 € 6,9 miljoen (2023: € 9,6 miljoen). Dit fonds staat ter beschikking aan de directie van de AA organisatie.Daarnaast kent de AA organisatie de Egalisatiereserve samenwerking AA. Deze heeft tot doel om beperkte intensiveringen binnen de AA organisatie op te vangen zonder dat dit gelijk van invloed is op de bijdrage van de deelnemende gemeenten.
De egalisatiereserve bedraagt per ultimo 2024 € 1,2 miljoen (2023:€ 1,3 miljoen) Deze bestemmingsreserve staat ter beschikking van de gemeentesecretaris van Aalsmeer en Amstelveen gezamenlijk.Risico's
De AA organisatie gaat voor een aantal zaken op basis van uren x tarief verrekenen. Dit geldt zowel voor Amstelveen maar ook voor Aalsmeer. Denk aan SO maar ook Plannen en Projecten. De randvoorwaarden die nodig zijn voor de urenbeheersing zijn niet inzichtelijk waardoor er geen zekerheid is of de geschreven uren ook daadwerkelijk juist en volledig zijn. Inherent is hierdoor het risico aanwezig dat uren onterecht aan de gemeente Aalsmeer worden toegerekend.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
Vestigingsplaats
Zaandam
Doelstelling
De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied voert taken uit in het kader van:
- Omgevingswet/Wet milieubeheer (advies op het verlenen van enkelvoudige Omgevingsvergunningen milieu en afhandelen van alle meldingen, houden van toezicht en adviseren op uitvoeren van handhaving die onder de Wet milieubeheer en daarmee samenhangende AMvB’s en besluiten.)
- Besluit bodemkwaliteit (behandelen van meldingen, het houden van toezicht en het uitvoeren van handhaving in het kader van het Besluit bodemkwaliteit).Deelnemers
De provincie Noord-Holland en de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn en Zaanstad.
Relatie met
Programma 4 Openbare ruimte, programma 5 Ruimtelijke ontwikkeling en programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.
Bestuurlijk belang
Een lid van het college van burgemeester en wethouders in het Algemeen bestuur.
Financieel belang
De bijdrage voor 2024 bedraagt afgerond €915.000 , dit is inclusief de verwachte effecten van invoering Omgevingswet (Ow) per 1-1-2024. Met de komst van de Ow heeft er een verschuiving van provinciale bodemtaken naar gemeenten plaatsgevonden. Daarnaast gingen bij de invoer van de Ow overige taken naar de gemeenten zoals de Gesloten Bodemenergiesystemen (GBES) welke als verplichte taken ingebracht moeten worden bij de Omgevingsdienst. De beoogde financiële compensatie door het Rijk en de Provincie voor deze verplichte taken is niet geregeld. Voor 2024 en 2025 zijn de financiële effecten van invoering van de Omgevingswet nog onzeker.
In 2025 is de begrote bijdrage € 950.000, in 2026 € 978.000, in 2027 € 961.000 en in 2028 € 957.000.Risico's
Met de komst van de Ow is er dus een verschuiving van provinciale bodemtaken naar de gemeente. Daarnaast komen er bij de invoer van de Ow overige taken naar de gemeente zoals de Gesloten Bodemenergiesystemen (GBES) welke als verplichte taken ingebracht moeten worden bij de Omgevingsdienst. Deze taken zijn reeds in de bijdrage voor 2024 en verder ingecalculeerd.
Echter is vooralsnog de beoogde (en eerder toegezegde) financiële compensatie door het Rijk en de Provincie voor deze verplichte taken nog niet geregeld en derhalve niet meegenomen in de meerjarenbegroting.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
3.652
2.634
5.932
28.100
32.665
Stichting en vereniging
- Verbonden partij
Stichting Greenport Aalsmeer
Vestigingsplaats
Aalsmeer
Doelstelling
Greenport Aalsmeer is een community waarin ondernemers, overheden, onderzoek- en onderwijsinstellingen vertegenwoordigd zijn. Samen werken ze aan sierteeltvraagstukken die niemand van ons alleen kan oplossen, zoals schaarste op de arbeidsmarkt, het gebrek aan ruimte en de noodzakelijke versnelling van de circulaire economie.
Deelnemers
N.v.t.
Relatie met
Programma 3 Economie en duurzaamheid
Bestuurlijk belang
Een lid van het college van burgemeester en wethouders in het bestuur en een lid in de Stuurgroep.
Financieel belang
De bijdrage voor 2024 bedroeg € 38.000. Begroting 2025 is nog niet ontvangen?
Risico's
N.v.t.?
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2023
01-01-2023
31-12-2023
01-01-2023
31-12-2023
-94
116
22
101
461