2.6.1 Veiligheid, handhaving en crisisbeheersing
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen;
- actiepunten en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstelling
In het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2023-2024 hebben we de lokale focus aangebracht naast de doelstellingen zoals die zijn vastgelegd in het Regionaal Veiligheidsplan (RVP).
Onderstaand de lokale doelstellingen:
Ondermijning:
- Programma ‘Weerbare sierteelt’; voorkomen en bestrijden van georganiseerde criminaliteit in de sierteeltsector;
- Handhavingsknooppunt Aalsmeer; opsporing van (georganiseerde) criminaliteit op voornamelijk bedrijventerreinen;
- Mensenhandel; aanpak op criminele uitbuiting, seksuele uitbuiting en arbeidsuitbuiting;.
- Facilitators; aanpak faciliteren malafide vastgoed, witwasconstructies, en dergelijke.
Arbeidsmigranten:
- Aanpak diverse problematiek zoals overbewoning, dakloosheid en alcoholmisbruik.
- Arbeidsuitbuiting c.q. malafide loon- / uitzendbedrijven.
Jeugdaanpak:
- De jeugd in de wijk (JOP’s);
- Jeugdoverlast op en rond het water (Westeinder);
- Gebruik alcohol, lachgas en dergelijke door jeugd.
Waterveiligheid en evenementen:
- Handhaving varend verkeer;
- Recreatie / veiligheid op en rond het water;
- Overlast c.q. criminaliteit op de Westeinder eilanden;
- Inzet Openbare orde en veiligheid (OOV) bij evenementen.
Lokaal uit RVP:
- Woonfraude;
- Hennepteelt;
- Inbraken / High Impact Crimes (HIC);
- Preventie cybercrime;
- Personen met verward gedrag.
Actuele beleidsontwikkelingen
Aanpak
De aanpak richt zich op het handhaven van de openbare orde en veiligheid in het algemeen en de specifieke aanpak van ondermijning, woonfraude, het terugdringen van overlast door verwarde personen, de diverse problematiek rondom (arbeids)migranten en waterveiligheid. Naast de bovengenoemde prioriteiten is het veiligheidsbeleid ook incident gestuurd. Daarom houden we rekening met plotseling opkomende actuele ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld de ontheemden uit Oekraïne of elders.
Wij werken vanuit een integrale aanpak met alle veiligheidspartners. Dit is met name van belang bij de regionale aanpak van het thema ondermijning dat op regionaal niveau gecoördineerd wordt vanuit het Regionaal informatie en expertisecentrum (RIEC). Voor de veiligheidsthema's die meer in het sociale domein liggen werken partners samen binnen het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (AcVZ). Ook de stroom Detentie en terugkeer wordt via het AcVZ nu op een meer preventieve en intensievere wijze regionaal ingezet.
Brede ketenaanpak
Waar in Aalsmeer de aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd door de inzet in het (RIEC) programma ‘Weerbare sierteelt’ en het ‘Handhavingsknooppunt ondermijnende criminaliteit Aalsmeer’ en tevens de coördinatie van inzet door de ‘regionale mensenhandeltafel’ (met Aalsmeer als de regionale trekker), is het de intentie deze vormen van brede ketenaanpak door te zetten de komende jaren. Dit betekent naast een brede inzet van ketenpartners zoals OM, politie en belastingdienst ook een verhoogde inzet, actief en ondersteunend, van de gemeente. Een goed voorbeeld in deze is het in gebruik nemen van het landelijk eerste ‘Centrum Weerbare Sierteelt’ waar op het veilingterrein van Royal Flora Holland de diverse ketenpartners samenwerken en hierdoor de keten is uitgebreid met organisaties als Arbeidsinspectie, Inspectie Leefomgeving en Transport ( ILT) en douane.
Met het RIEC wordt de aanpak op ‘facilitators’ sterker ingezet. Of dit nu (malafide) uitzendbureaus, transportbedrijven, banken of vastgoedbeheerders zijn. Ook speelt preventie hierin een grote rol richting ondernemers die bewust of onbewust worden ge-/misbruikt voor ondermijnende criminaliteit.
Specifiek wordt er met de ketenpartners ook meer ingezet op cybercrime (babbeltrucs, phishing, et cetera), met name de preventie hierop.
Veiligheid op en rond het water
De ‘problematiek’ op en rond het water in Aalsmeer heeft een structureler karakter gekregen in de afgelopen jaren. De toename van recreatie, evenementen op/rond het water, ‘partyboten’ en parlevinkers vereisen een intensievere inzet. Structureler zal ingezet moeten worden in het handhaven van de openbare orde en veiligheid op en rond het water door, naast politie, de gemeentelijke afdelingen zoals Handhaving Openbare Ruimte. De reeds ingezette handhaving en het verzwaren van de inzet op preventie door bijvoorbeeld het ‘waterconvenant’ heeft reeds in het zomerseizoen van 2022 geleid tot een zichtbare daling van (ervaren) overlast op het water. Deels wordt hier ook flexibel op ingezet door inzet van particuliere beveiliging bij strand- en recreatie locaties. De toename van drukte op het water en de recreatieplaatsen rondom de Westeinderplassen én tevens de gerealiseerde uitbreiding van water-/strandrecreatie (waterfront) rechtvaardigen een structurele verhoogde inzet op het gebied van veiligheid van recreant en burger.
Ook vormt inzet en coördinatie vanuit het veiligheidsdomein bij evenementen een integraal onderdeel van OOV in Aalsmeer. Deze zijn vaak nauw verbonden met waterveiligheid of in de periferie daarvan. Met de Reddingsbrigade Nederland is contractueel samenwerking overeengekomen waardoor hun inzet bij diverse evenementen op het water gewaarborgd is.
Onzekere factor voor de toekomst blijft de problematiek van personen met verward gedrag. Ernstige voorvallen blijven gelukkig schaars, maar merkbaar is wel een toename van (buurt)overlast door personen met psychische problemen. Naast de inzet van de zorgsector leidt dit ook tot een toename van inzet van medewerkers met betrekking tot overlast en veiligheid. Maar ook onzekere regionale, landelijke en globale factoren zoals de ontheemden uit Oekraïne en vluchtelingen uit andere gebieden zijn van invloed op het veiligheidsdomein.
We werken samen met de politie informatie gestuurd en gebiedsgericht om de gemeentelijke handhaving op het veiligheidsterrein, vooral de openbare ruimte, te versterken. Naast repressie zal er steviger worden ingezet op preventie.
Bij crisisbeheersing is het beleidsplan van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland leidend.
In 2025 actualiseren we het Integraal Veiligheidsplan.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2025-2026 | Raad | 1e kwartaal |
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden:
1.1 Crisisbeheersing en brandweer; en
1.2 Openbare orde en veiligheid.