De onroerende zaakbelastingen betreft een drietal belastingen, te weten;
- een onroerende zaakbelasting voor eigenaren van woningen;
- een onroerende zaakbelasting voor eigenaren van niet-woningen;
- een onroerende zaakbelasting voor gebruikers van niet-woningen.
Voorstel tarieven 2025
In de kadernota 2025 is besloten de OZB-opbrengst 2025 met 3,5% te verhogen ten opzichte van de opbrengst 2024 om de opbrengsten daarmee bij te stellen voor het effect van de inflatie.
Daarnaast heeft de raad met het vaststellen van de Kadernota 2025 besloten om de hondenbelasting af te schaffen en de OZB met een evenredig percentage te verhogen om hiermee de gemiste opbrengsten hondenbelasting te compenseren.
De OZB wordt berekend als percentage van de waarde die voor de Wet Waardering onroerende zaakbelastingen (WOZ) is vastgesteld voor dat jaar.
De WOZ-waarde wordt jaarlijks vastgesteld op basis van transacties rond de waardepeildatum 1 januari van het jaar voorafgaand aan het betreffende belastingjaar. De taxaties voor belastingjaar 2024 zijn nog in volle gang.
Uit de eerste geprognosticeerde taxaties van de woningen en niet-woningen, bedrijven, lijkt het erop dat de gemiddelde waardestijging In Aalsmeer iets hoger ligt dan het de landelijke waardestijging waarmee in de meicirculaire 2024 rekening is gehouden (3% voor woningen en 1,25% voor niet-woningen).
De werkelijke waardestijging 2024/2025 is in december bij het vaststellen van de OZB-tarieven 2025 bekend. Voor de bepaling van het OZB-tarief 2025 wordt dan rekening gehouden met de laatste gegevens. De vastgestelde WOZ-waarde is voor de opbrengst 2025 niet meer dan een verdeelmaatstaf om tot de geraamde OZB-opbrengst te komen. Door de herrekening van het tarief op het laatste moment wordt zo nauwgezet mogelijk aangesloten op de vastgestelde opbrengst in de begroting 2025.
In de begroting 2022 is op basis van de motie RAP voor het tarief van de OZB Niet-woningen nader uitgewerkt om stapsgewijs tot een regionaal gemiddelde te komen. Voor belastingjaar 2025 betekent dit dat de opbrengst naast de inflatiecorrectie van 3,5% dient te worden verhoogd met circa 3,95%. Bij de vaststelling van het tarief 2025 wordt vanzelfsprekend wel gecorrigeerd voor de gestegen WOZ-waarde.
In de Kadernota 2025 is voorgesteld om de OZB gebruikers niet-woningen gefaseerd om te zetten naar de OZB eigenaren niet woningen om hiermee verhuurders te stimuleren panden minder lang leeg te laten staan en een stabiele stroom aan gemeentelijke belastinginkomsten te genereren. Het heffen bij uitsluitend de eigenaren van niet-woningen is op grond van artikel 220 Gemeentewet toegestaan.
Met het omzetten van de OZB gebruikers niet-woningen naar eigenaren niet-woningen is de systematiek van belasten van bezit verder gelijk aan die van de OZB woningen. In lijn met een recente rechterlijke uitspraak mag omzetting echter niet in één jaar plaatsvinden. Voorgesteld is om dit in vier jaar uit te voeren, voor het eerst in 2025.
Ook is in de Kadernota 2025 de gemeenteraad voorgesteld om de hondenbelasting af te schaffen en de OZB evenredig te verhogen zodat deze afschaffing geen effect heeft op de gemeentelijke inkomsten. Op een OZB aanslag voor een woning met een gemiddelde WOZ waarde betekent dit een extra stijging van ca. 0,77% ten opzichte van 2024.