Leges wordt geheven op basis van de legesverordening en worden geheven als vergoeding van de kosten die een gemeente maakt voor dienstverlening aan individuele burgers en bedrijven. De verordening bestaat uit drie onderdelen:
- Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening
Dit betreft vooral de leges die wordt geheven voor de burgerlijke stand, reisdocumenten en identiteitskaarten en rijbewijzen. Voor een aantal van de producten stelt het Rijk jaarlijks het maximum tarief vast.
- Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet
Dit betreft de leges die wordt geheven voor onder andere bouwvergunningen.
- Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2.
De hoogte van de legestarieven wordt begrensd door 100% kostendekkendheid.
Uitgangspunt is toetsing op verordeningenniveau, waarbij de geraamde lasten van alle benoemde activiteiten worden gedekt door de gezamenlijke baten uit de te heffen leges.
Een verwacht overschot bij de ene activiteit wordt hierbij gebruikt voor de dekking van een verwacht tekort bij een andere activiteit. Dit principe wordt aangeduid als kruissubsidiëring.
De gemeente is hierbij vrij te bepalen hoe dit toe te passen binnen de verordening.
In de Kadernota 2025 is een onderzoek aangekondigd naar de kostendekkendheid van de leges. Dit onderzoek is gestart. Er wordt naar meerdere aspecten gekeken, zoals de tijdsbesteding per vergunningstraject, overige toerekenbare kosten, omvang van de vergunningenportefeuille et cetera. Op het moment van het afronden van deze programmabegroting is het onderzoek nog niet afgerond. Dat gebeurt de komende weken. In het raadsvoorstel van 12 december waarin de legesverordening 2025 ter besluitvorming wordt voorgelegd aan de raad komen wij op de uitkomsten van het onderzoek terug.
Op dat moment doen wij u, indien daartoe aanleiding is, een alternatief voorstel voor de tarieven 2025.
In de onderstaande tabel is de kostendekkendheid van de leges opgenomen op basis van de uitgangspunten voor de indexatie van de lonen, prijzen en tarieven heffingen die in de Kadernota 2025 zijn opgenomen.
BOUWLEGES (x € 1.000) | 2025 | |
---|---|---|
1. Taakveld Bouwen en Wonen; omgevingsvergunningen | ||
1a. lasten | 1.035 | |
1b. baten, exclusief heffingen | ||
1c. netto kosten taakveld bouwvergunningen | 1.035 | |
2. Overige toe te rekenen kosten | ||
2a. overhead | 600 | |
2b. BTW | 240 | |
2c. vergoedingen welstandscommissie | 109 | |
2d. overige toe te rekenen kosten | 949 | |
3. Totaal voor bouwleges relevante kosten | 1.984 | N |
4. Opbrengst bouwleges | ||
4a. geraamde opbrengst excl. evt. tariefvoorstel | -1.175 | |
4b. evt. tariefvoorstel 2025 | -39 | |
4c. totale opbrengst bouwleges | -1.214 | V |
5. Saldo kosten -/- heffing | 770 | N |
6. Dekkingspercentage | 61,2% |
BURGERZAKEN (x € 1.000) | 2025 | |
---|---|---|
1. Taakveld Burgerzaken | ||
1a. lasten | 718 | |
1b. baten, exclusief heffingen | ||
1c. netto kosten taakveld Burgerzaken | 718 | |
2. Overige toe te rekenen kosten | ||
2a. overhead | 190 | |
2b. BTW | 37 | |
2c. | ||
2d. overige toe te rekenen kosten | 227 | |
3. Totaal voor Burgerzaken relevante kosten | 945 | N |
4. Opbrengst Burgerzaken | ||
4a. geraamde opbrengst excl. evt. tariefvoorstel | 682 | |
4b. evt. tariefvoorstel 2025 | ||
4c. totale opbrengst Burgerzaken | 682 | V |
5. Saldo kosten -/- heffing | 1.627 | N |
6. Dekkingspercentage | 72,2% |
APV (x € 1.000) | 2025 | |
---|---|---|
1. Taakveld Openbare orde en Veiligheid | ||
1a. lasten | 299 | |
1b. baten, exclusief heffingen | ||
1c. netto kosten taakveld OOV, APV | 299 | |
2. Overige toe te rekenen kosten | ||
2a. overhead | 158 | |
2b. BTW | 17 | |
2c overige kosten | ||
2d. overige toe te rekenen kosten | 175 | |
3. Totaal voor APV relevante kosten | 474 | N |
4. Opbrengst APV | ||
4a. geraamde opbrengst excl. evt. tariefvoorstel | 16 | |
4b. evt. tariefvoorstel 2025 | ||
4c. totale opbrengst APV | 16 | V |
5. Saldo kosten -/- heffing | 490 | N |
6. Dekkingspercentage | 3,3% |